poniedziałek, 2 lipca 2018

Podwiązki



Temat często pomijany, a istotnie zwiększający komfort noszenia nogawic - podwiązki. Dzięki nim nogawice nie spadają - nawet, gdy nie są podwiązane do pasa/gaci; no i są dobrze dopasowane do nogi.


Jak pokazuje ikonografia (tutaj głównie Luttrel Paslter, 1325 - 35) podwiązki nosili wszyscy - włącznie z biedotą i chłopami. Oczywiście, różne są materiały z jakich wykonywano podwiązki.

W muzeach i na ikonografii znaleźć można podwiązki wykonane z skórzanych pasków - takie wydawały się dominować, przynajmniej jeśli wierzyć interpretacjom ikonografii. Jednakże zdarzały się również podwiązki
tekstylne - taki przykład widzimy na poniższym zdjęciu z muzeum w Londynie (XIV wiek).



Podobne podwiązki znaleziono m.in. podczas prac wykopaliskowych w Gdańsku:



Ja w mojej rekonstrukcji poszedłem trochę na skróty - wykorzystałem w tym celu zwykłą, prostą krajkę, bez charakterystycznych frędzelków.. Tego rodzaju krajki niewątpliwie także musiały być stosowane, gdyż widoczne są na ikonografii.

Moje podwiązki wykonane są z krajki - farbowanej naturalnie, ręcznie tkanej z ręcznie przędzionej wełny. Na końcach podwinięte i obszyte, aby się nie siepały (są cięte z dłuższego fragmentu krajki).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz