czwartek, 5 marca 2020

Przeróbka kipczackiego kaftana na... inny kaftan

Rekonstrukcja rysunkowa kaftana z Mayachny Bugor. Za [1]
Dwa lata temu uszyłem sobie kaftan połowiecki na podstawie zabytku z Zasławia. Po dwóch Czerskach doszedłem do wniosku, że ciut mi się on już znudził (i, że trochę źle go miejscami skroiłem), co sprawiło, że pomyślałem o przeróbce. Początkowo chciałem skrócić rękawy, jednakże finalnie sięgnąłem po odrzucane rękawy, wzorowane na kaftanie z Mayachny Bugor [1]. Stanowisko to znajduje się w Baszkirii, pochówek datowany jest na XIII wiek. Oprócz pozostałości kaftana znaleziono tam m.in. delikatne skórzane buty i pas. 

Krój zachowanych elementów kaftana
z pochówku w Mayachny Bugor. Za [1]
Charakterystycznym elementem znalezionego kaftana są odrzucane rękawy. Kaftan posiada nacięcia na korpusie na przedniej stronie, które pozwalają na wyjęcie rąk z rękawów kaftana, jak pokazano na ilustracji powyżej. Pozostałe zachowane elementy kroju kaftana nie wskazują na żadne inne nietypowe elementy konstrukcji. Jedynym elementem, na jaki warto zwrócić uwagę, jest tasiemka na plecach, służąca do podwiązania rękawów, żeby się nie majtały swobodnie.

Ubrania z odrzucanymi rękawami w Złotej Ordzie nie są niczym nieznanym. Istnieje wiele innych przykładów, znanych z literatury które pokazują podobne konstrukcje rękawów [2]. Przykłady takie znamy z ikonografii i z zabytków z szerokiego datowania. Także w Europie przewijają się tego rodzaju kroje, więc sama idea nie jest żadnym egzotycznym pomysłem.

Do mojego kaftana dodałem proste nacięcia w podobnym miejscu, w jakim są na kaftanie z zabytku pokazanego powyżej. Następnie krawędzie powstałych otworów obszyłem kawałkiem jedwabiu w kontrastowym jedwabiu (został mi po szyciu któregoś z dziecięcych kaftanów). Z tego samego jedwabiu wykonałem tasiemkę na plecy. Całość wygląda teraz tak:


  

 

Zdjęcia na mnie - wkrótce, gdy poszyję sobie jakiś spodni kaftan (bo taki jest plan).

[1] http://www.kitabhona.org.ua/costum_costum/sidorova1.html
[2] http://www.kitabhona.org.ua/costum_costum/khripunovorda3.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz