środa, 2 października 2019

Uszyłem Kosmie kaftan/deel

Propozycje rekonstrukcji
kaftana z Zamożnoje
Skoro Kosma ma dołączyć do naszego kochanego Ułusu, to oczywiście z pełną przyjemnością zabrałem się za szycie kaftana, jako jedynego ważnego elementu, którego mu brakuje. Jako, że w przypadku ubrań dla dzieci "sztywność" swojego ultraśnego kija w przysłowiowym tyłku, skręcam z 11 na trochę mniej, to mogłem zabawić się wykrojami ze stepu i dokonać pewnej hybrydyzacji.

Postanowiłem odrobinę zaimprowizować z krojem i połączyć wykrój kaftana z Zamożnoje z elementami typowo mongolskich kaftanów - deel. Kaftan z Zamożnoje kroiłem dla siebie dla siebie. Proponowane rekonstrukcje kroju tego ubioru pokazane są po prawej stronie. Jest to typowy wschodni krój; widzimy to m. in. po "przedłużonych" rękawach - takie same występowały np. w kaftanie scytyjskim, tylko tam wszycie rękawa wypadło dużo niżej z uwagi na to, że baskinka była integralna z resztą kaftana. W tym przykładzie baskinka jest doszywana osobno, a co więcej jest przymarszczona, aby była odpowiednio szersza. Jeśli przypomnimy sobie kaftan Leona, to zobaczymy, że tam jako-takiej baskinki nie ma - są tylko poszerzające kliny. Wynika to z faktu, że to starszy krój (VIII w, Moszewaja Bałka). Ewolucja wschodnich, stepowych kaftanów przebiegała właśnie w tym kierunku - poszerzenia osobnej już baskiny i, siłą rzeczy, plisowanie jej.
Kolejnym krokiem - jakoś na przełomie XIII i XIV wieku - było dodanie pasa wszytego w stan kaftana. Porównanie kroju z plisowaną baskinką i z dodatkowo wszytym pasem. Stwierdziłem, że w kaftanie Kosmy zaeksperymentuję z tego rodzaju krojem i w ten właśnie sposób powstał prezentowany poniżej ciuch. 

Kaftan jedwabny z terenu Chin,
I połowa XIV w.. Za link
Wybór materiałów jest w 100% dziełem Kosmy. Kaftan uszyty jest z granatowej wełny w delikatny jasny (niemalże biały) prążek. Obszycia i inne dekoracje wykonane zostały z pasiastego jedwabiu w kolorze złotym. Całość uzupełnia bawełniana podszewka w kolorze błękitnym.

Finalnym elementem kaftana są taśmy do związywania go, które wzorowałem na szeregu muzealnych mongolskich deelów, w szczególności na tym, pokazanym po prawej stronie.

Kaftan na Kosmie pokazano poniżej. Pod kaftanem ma szare spodnie (po Leonie) i zwykłą lnianą koszulę. Docelowo chciałbym poszyć jeszcze wierzchnie ubrania z krótkimi rękawami na (lub zamiast) kaftanów dla chłopców. Takie ubranie przyda się z pewnością podczas ciepłego Czerska. Jak zdążę, to sobie także chciałbym sprawić nowy kaftan, ale o tym innym razem...

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz