poniedziałek, 8 czerwca 2015

Sajan część 2

pierwszej części wpisu o sajanie zebrałem szereg materiałów na temat tego jak sajan powinien wyglądać i jak może być on skrojony. Pozwoliło mi to na wkrojenie poszczególnych elementów i zabranie się za szycie. Rozplanowane jest ono następująco:

1. Zszycie rękawa i wszycie w niego podszewki.
2. Zszycie jednej połowy korpusu. 
3. Wszycie rękawa w uszytą połówkę korpusu. 
4. J/w dla drugiej połowy sajana.
6. Zszycie korpusu w całość, w tym momencie będzie też trzeba dociąć dokładnie dekolt i go wykończyć.
7. Naszycie dekoracji
8. Zszycie baskinki z jej podszewką.
9. Przyszycie baskinki do korpusu.
10. Wszycie podszewki do korpusu.
11. Wykończenie - przyszycie guzików, obszycie dziurek etc.



Wszywanie do korpusu rękawów i baskinki po wszyciu w nie podszewki podyktowane jest faktem, że na wszystkich tych szwach materiał będzie przymarszczony. Aktualnie zszyłem jeden rękaw i podszewkę do niego. Kształt rękawa opracowany został na podstawie ikonografii (głównie Hofkleiderbuch) i wykrojów z Leonfeldner Schnitzbuch.



Po czym wszyłem w rękaw podszewkę i wszyłem całość w zszytą wcześniej połówkę korpusu. Wszycie podszewki było trudniejsze, niż przewidywałem, ponieważ wymyśliłem sobie, aby rękawy były zapinane na guziki (tak jak front sajana, o czym później). Dziurki na guziki i same guziki będą przyszyte później, jak zszyję cały sajan i będzie czas na jego wykończenie.



Wszystkie szwy w rękawie zostały przeszyte ręcznie i rozszyte na płasko. Zewnętrzna część szyta jest wełną, a podszewka lnem.

Skrzydełko(?) wokół rękawa wzorowane jest na poniższym przedstawieniu (jednakże podobne ozdobniki widuje się już wcześniej w innych miejscach):

P. Breughel "Nawrócenie Szawła" (frag.) 1567.
Z tej samej wełny naszyte będą dekoracje na korpus, podobne do tych (prezentowanych w poprzedniej notce):


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz