Godzinki Johannete Ravenelle, Paryż 1395-1401 |
Podstawowe założenie - datowanie na XIV/XV wiek plus uszycie tego w taki sposób, aby wzór się zgadzał na łączeniach (co w zasadzie mocno implikuje, jaki powinien być krój).
O samej historyczności, czy częstotliwości występowania pasiastych tkanin w interesującym nas datowaniu wypowiadać się nie chcę i nie będę, poza wrzuceniem jakichś tam ładnych obrazków. Czemu? Paski (w zasadzie wszystkie nie-gładkie wełny) są rzadkie po XIII wieku, jednakże nadal przewijają się w ikonografii. Oczywiście - pytanie zawsze jest o kontekst (z jednej strony) oraz o statystykę występowania (z drugiej strony). I o ile wrzucić kilka ładnych obrazków chcę i mogę, to przeprowadzenie wielkiej (istotnej statystycznie i reprezentatywnej) kwerendy źródeł już stanowczo przekracza moje siły... za stary jestem.
Wracając jednakże to założeń i samej tuniki (jak zobaczycie, tutaj ktoś może się spierać, czy to tunika, jednakże dla mnie, wszystko jest tuniką, zgodnie z Nørlundem [P. Nørlund "Buried Norsemen at Herjolfsnes" Meddelelser om Grønland, Bd. 67. København 1924])... Więc Herjolfsnes. W zasadzie jedyną zachowaną tuniką w tym datowaniu, poza zespołem zabytków z Grenlandii jest tunika z Bocksten, ale ona - wydaje mi się - byłaby trudna do uszycia w sposób zapewniający zgodność wzoru. Więc Herjolfsnes.
Żeby dodatkowo utrudnić sobie życie wybór padł na zabytek numer 63 (D10594 w/g nowej nomenklatury), tunikę wierzchnią w typie II [zdjęcia za E. Østergard "Woven into the earth: Textiles from Norse Greenland" Aarhus Universitetsforlag, 2003; L. Fransen, A. Nørgard, E. Østergard. "Medieval Garments Reconstructed: Norse Clothing Patterns" Aarhus Universitetsforlag 2011].
Piszę o utrudnianiu sobie życia, z uwagi na dosyć skomplikowany krój, z pionowymi szwami na ramionach, dwuczęściowymi rękawami etc [wykrój za L. Fransen, A. Nørgard, E. Østergard. "Medieval Garments Reconstructed: Norse Clothing Patterns" Aarhus Universitetsforlag 2011]
Zwymiarowany wykrój (frag.). Skala 1:10 |
Wykrój po modyfikacjach (frag.). Skala 1:10 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz